Internasjonalt seminar - Kunstterapi 11-15 september 2017
Klikk her for å lese mer om healer Johannes Henriksen

Omega-3 – er alt tilskudd like sunt?

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 02.03.2010





Det er stort sett enighet om at Omega-3 er viktig for kroppen. Men det er mange kilder til fettsyren og kvaliteten varierer.


Forskning på kvalitet
Omega-3 og kreft
Fiskeolje eller planteolje
Variabel kvalitet

Omega-3 fettsyrer er viktig for å bygge balanse og struktur i kroppen. De påvirker hjertet og kretsløpet, og kan bl.a forebygger blodpropp og åreforkalkninger. De motvirker inflammasjoner og demper allergiske reaksjoner. Omega-3 har også innvirkning iforhold til diabetes, gikt, hudsykdommer, epilepsi og migrene. Dette er bare noen av helsefordelene man har sett ved denne fettsyren.

Noen satser på å få dekket behovet ved alminnelig, sunt kostholdt, mens andre velger å ta tilskudd enten basert på fisk, ved f.eks tran, eller fra plantebaserte oljeblandinger. Men hva er best for oss – oljer fra fisk eller planter, kapsler eller flytende? Her er det delte meninger.


Forskning på kvalitet
I Norge har vi tradisjon for å tenke maritimt når vi snakker om Omega-3. Ikke så merkelig kanskje, med tilgangen vi har på fisk, men mange har stilt spørsmål ved kvaliteten på produktene vi tilbys. Det har blitt hevdet at oljen forringes i produksjonsprosessen og at råvarer fra forskjellige leverandører i storproduksjon gjør det vanskelig å være trygg på at resultatet er av god nok kvalitet.

Dersom innholdet i en kapsel basert på fisk som er harsk, er det sånn at vi ikke kan lukte eller smake det. Harsknet fiskeolje er det meningsløst å ta og i verste fall skadelig.

Nå skal det forskes for å finne ut hvordan omega-3 fra forskjellige marine produkter tas opp i kroppen og hvilke krav som bør stilles til ferskhet. Det skal også undersøkes om omega-3 tilsatt i mat eller som kosttilskudd er like bra som omega-3 fra fisk.

Dessuten skal det frambringes bevis på at det er bedre for oss å innta fiskeolje som er fersk enn fiskeolje som er harsk, hvilket kan synes innlysende, men som det er ønskelig å få dokumentert ifølge Norges forskningsråd.

Studien ledes av Livar Frøyland, forskningssjef ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) og foregår i samarbeid med avdeling for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Uppsala og Senter for kliniske studier Bergen AS. Prosjekt er støttet av Matprogrammet i Forskningsrådet.


Spiser du ikke fisk bør du vurdere fersk fiskeolje.

Omega-3 og kreft
Det gjøres mange forskjellige studier på Omega-3 og helsefordeler. I en forholdsvis ny egyptisk studie fra Mansoura University fant forskere ut at ved behandling med omega-3 fettsyrer i kombinasjon med cellegift, kan svulster reduseres med 80 prosent. Omega-3 fettsyrer kan også se ut til å redusere bivirkninger av cellegiftbehandlingen. Forskningen ble riktignok gjort på mus - med marine omega-3 fettsyrer, så det gjenstår å se at den samme effekten vises på mennesker.

Også kanadiske forskere har gjort funn om kan tyde å at omega-3 kan hjelpe og hindre spredning av prostatakreft.


Fiskeolje eller planteolje
Et av argumentene som gjerne legges fram i diskusjonen om hva som er best av oljer basert på fisk iforhold til oljer basert på planter – plantefrø, er at vi ved å innta plantebasert omega-3 unngår problemet med giftstoffer fra havet.

Kilder til Omega-3:
Ett gram Omega-3 finner du i:
25 gr sild
35 gr makrell
50 gr laks

Omega-3 fra planter:
Linfrø
Raps
Hampfrø
Søyabønner
Valnøtter
Derimot er det påvist at de langkjedete marine omega-3 fettsyrene fra fisk, sikrer tilførsel av noen essensielle fettsyrer som kroppen trenger. Velger man omega-3 fra plantefett er det mer usikkert om kroppen får tilført disse essensielle fettsyrene, fordi man ikke vet i hvilken grad kroppen klarer å omdanne ALA (alfalinolensyren) i plantefettet til de essensielle fettsyrenene EPA (eikosapentaensyre) og DHA (dokosaheksaensyre).

Men en velfungerende kropp vil kunne klare å omdanne ALA-alfalinolensyre til EPA og DHA henholdsvis 0,2 - 6 prosent og 0,05 prosent. Ernæringsekspertene er uenige om denne mengden er tilstrekkelig iforhold til kroppens behov.

Alfalinolensyre er en essensiell fettsyre, dvs. du må få den tilført kroppen. Den finnes hovedsakelig i planter, mest i linfrøolje. EPA og DHA finnes i marine produkter og er også fettsyrer kroppen må ha.

Ved å innta både planteolje og fiskeolje er man garantert å få det kroppen trenger. Det betyr ikke at vi må ta kosttilsudd for å dekke dagsbehovetbehovet, som er minimumsanbefaling ett gram marine fiskeoljer pr dag. eller to matskjeer planteolje, som er rik på alfalinolensyre.

Variabel kvalitet
Kvalitet på oljen, enten det gjelder marine oljer eller planteoljer, avhenger av flere faktorer i forbindelse med produksjon og fremstilling. Flasker med linfrøolje kan være veldig variabel i kvalitet – en kaldpresset olje synes feks å ha bedre kvalitet enn en varmpresset. Hvilke råvarer som blir brukt har selvsagt betydnig, dessuten er det et faktum at det er vanskelig å få tak i linfrø, på verdenbasis.

Nylig ble en leverandører av fiskeolje kritisert i et TV-oppslag i forbindelse med at råoljen ble oppbevart i rustne tanker. Ikke hva vi ønsker å gi en kropp som tror den får noe sunt. Hva som gjelder for kontroll av råvarer for andre marine produkter basert på feks. selolje og krill vites ikke.

Både reklame og forskning kommer med sine anbefalinger og det er sterke markedsinteresser i dette feltet. Som forbruker må du følge nøye med når du er på handletur!



Relaterte saker:

Hjernen må ha fett
Omega-3 og Omega-6 er livsviktige stoffer vi ikke kan klare oss uten. Lever vi på et kosthold med for lite fett, kan vi pådra oss alvorlig sykdom.

Omega-3 gir helsefordeler for alle
En studie viser at tilskudd med Omega-3 fettsyrer har flere positive helsevirkninger på friske mennesker. De som tar Omega-3 fettsyrer ser ut til å oppnå helsemessige fordeler, som bedre konsentrasjon, bedre humør og raskere reflekser.

Omega 3 og Omega 6 fettstoffer hjelper barn med ADHD
Barn som lider av ADHD blir roligere og får det bedre med et kosttilskudd med fiskeolje og kjempenattlysolje, viser studier fra England og Australia. Nå testes metoden på 100 svenske barn ved Silvias barn- och ungdomssjukhus i Gøteborg.

Ønsker du konakt med en behandler som jobber med kostveiledning eller ernæringsterapi:
Finn behandler - behandler.no

Markedsplassen/Helsekost



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Redaksjonen alternativ.no 03/03/2010 - 11:35

Fakta om essensielle oljer
Både EPA og DHA omtales mange steder som essensielle. Eksempler er Store Norske Leksikon og Lommelegen hvor de står omtalt som \\\"essensielle fettsyrer\\\".
Betydning av ordet essensielle fettsyrer er tydeligvis tolket på forskjellige måter og strengt tatt burde man vel bruke begrepet, som Gunnar Laugen påpeker, - om fettsyrer som kroppen selv ikke kan produsere/omdanne og heller sagt \\\"de nødvendige fettsyrene\\\" om EPA og DHA.

Dvs.- for å holde oss til riktig begreper, finnes det strengt tatt to essensielle fettsyrer:
ALA (Alfalinolensyre) og LA (Linolsyre).
Alle andre fettsyrer klarer kroppen å omdanne fra disse.
Redaksjonen

Gunnar Laugen 03/03/2010 - 09:38

Denne artikkelen har faktafeil da den hevder at EPA og DHA fra fiskeolje er essensielle fettsyrer! Når kroppen selv kan omdanne EPA og DHA fra ALA i planteoljer, så er det ALA som er essensiell og ikke de to andre. Essensiell i denne betydningen er at kroppen ikke kan lage næringsstoffet selv!

Randi Tyvold 03/03/2010 - 09:14

Flott artikkel. Men det er to ting som jeg gjerne vil nevne her. Det er fiske oljen som det er vanskelig å få renset. Mange bruker fiske olje som kommer i store tanker fra Chile og Peru. Så "kapsles det inn i gelantin" kapsler i Norge. Det går an å få tak i et omega produkt som ikke er laget av fiske olje. I raffinerings prosessen til oljen, ødelegges mange vitaminer og mineraler. Det produktet jeg ha brukt i 7 år - er laget av torske melke. Det inneholder naturlig D vitamin, EPA / DHA fettsyrer, Alle B vitaminene, Omega og er brutt ned til Nucleotider som gjør at det går rett i blodet og har en meget, meget høy opptagelighet. Det inneholder alt et menneske trenger - untatt C vitaminer. For det finnes ikke C vit i fisk. Det er avgjørende viktig at et produkt er omsluttet av vegetabilske kapsler, da dette oppløses mye lettere i kroppen. Nucleomega , selges ikke over disk, men over nettet. Hadde det blitt solgt over disk - hadde det blitt vanvittig dyrt. Nå koster det 239.- for 1 mnd forbruk. Altså - laget av torske sed !!!!!

Anne Ø. Mikkelsen 02/03/2010 - 22:13

Forsker og professor Bjarne Østerud, Tromsø vet det som er verdt å vite om marine oljer. Fantastisk kunnskap som han gjerne deler! Jeg synes forøvrig det må være bortkastet tid og penger for å finne ut om fersk fiskeolje er bedre enn harsk! Hva er vitsen?


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.