Internasjonalt seminar - Kunstterapi 11-15 september 2017
Homeopat og akupunktør Charlotte Torgersen, Lier

Godt syn på naturlig vis

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 11.08.2010



Ved å innarbeide gode vaner er det håp om å glemme laseroperasjon og kaste briller og linser. Batesmetoden har hjulpet mange med synsforstyrrelser, som nærsynthet, langsynthet, skjeve hornhinner og skjeløydhet.

Forsket på spenninger
Varierer - som andre organer
Mentale endringer
Etablere nye vaner
Nye synsopplevelser


 

alternativ.no har vært i kontakt med Torill Opsand, en av skandinavias få Batespedagoger. Batesmetoden er ikke særlig utbredt i Norge, til tross for at mange har fått hjelp med sine synsnproblemer verden over.

 

Mange er også de som har tilkjennegjort sin skepsis, men øyelegen William H. Bates, som i sin tid utviklet metoden, var overbevist om at synsforstyrrelser som nærsynthet, langsynthet, skjeve hornhinner, samsynsproblemer og skjeløydhet kan forårsakes av kronisk påkjenning i en eller flere av de utvendige øyemusklene.

 


Torill Opsand utdannet seg til batespedagog etter å ha jobbet en årrekke som fysioterapeut og feldenkraispdeagog.

Han fant ut at måten å forbedre synet på naturlig, er å få tilbake naturlige korrekte synsvaner, vaner basert på bevegelse og avspenning for hele kroppen, og særlig avspenning mentalt.

 

Les mer om Batesmetoden

 

- Batesmetoden er et utdanningsprogram for naturlig synsforbedring. Elevene studerer og lærer på nytt korrekte vaner for naturlig bruk av øynene, sier batespedagog Torill Opsand til alternativ.no

 

Opsand hadde fra før utdanning som fysioterapeut og feldenkraispdeagog, da hun i 2005 utdannet seg til Batespedagog i Nederland ved Nijmegen Natural Vision Center med lærer Thomas Quackenbush, som har 25 års erfaring i faget.


Forsket på spenninger
Opphavsmannen William H. Bates (1860 – 1931) var en anerkjent lege, kirurg og professor i øyemedisin, som praktiserte i New York. Aller mest kjent er han kanskje som forskeren som oppdaget adrenalin, men han viet mange år til forskning og sammenhengen mellom synsforstyrrelser og øyemusklene.

 

Han viste blant annet at når øyeeplet blir klemt ut av sin vanlige runde fasong pga stramme muskler, mister det evnen til å se klart på alle avstander. Han fastslo at når disse utvendige musklene slipper spenningen igjen, så opphører synsproblemene for personen.

 

Dr. Bates beviste at disse synsproblemene er funksjonelle, og ikke typisk forårsaket av sykdom i øyet. Han hevdet at de fleste vanlige synsproblemene har sin årsak i at folk ubevisst begynner å anstrenge seg for å se, eller får dårlige synsvaner.

 

Varierer - som andre organer
Når synet svikter, kan det i mange tilfeller vise seg at vi er utsatt for belastninger, fysisk eller psykisk, og synet kan bedre seg igjen når påkjenningene opphører. Hvis vi har begynt med briller i en slik periode, og fortsetter med konstant brillebruk, vil vi ikke erfare om synet evt bedret seg igjen. Øynene må stadig tilpasses brillene, og vi blir etterhvert avhengige av dem. Ofte må vi ha stadig sterkere og sterkere glass for å se like klart.

 

Ifølge Torill Opsand er synet vårt ikke statisk, det vil variere som alle andre organer i kroppen med dagsform, stressnivå etc. Alder spiller ingen rolle så lenge folk opprettholder naturlige avslappende synsvaner. Husk det finnes folk som kan se klart på alle distanser selv om de er 60, 70 eller 80. De driver ikke med øvelser for synet. Folk som ser godt tenker vanligvis ikke noe spesielt på øynene sine, men har gode synsvaner.

 

Mentale endringer

Kikkehull-effekten – Test selv!

Et praktisk forsøk du kan gjøre selv for å se din muligheter for synsforbedring:

 

Ta av briller eller linser.
Se på et objekt – som er litt uklart for deg.


Dekk det ene øyet med en hånd. Med den andre hånden lager du en liten runding med pekefingeren og holder denne foran øyet som ikke er dekket, som et lite kikkehull. Pass på å holde fingeren helt inntil øyet slik at det ikke kommer inn lys fra sidene.


Se deretter på objektet du syntes var uklart gjennom kikkehullet.

 

De fleste mennesker opplever å se klarere gjennom den lille åpningen.


Denne klarheten du opplever nå, er det minste du kan forvente deg av forbedring om du begynner å praktisere gode synsvaner slik at musklene rundt øyet slipper.


Batesmetoden dreier seg om bevisstgjøring av vaner og å lære aktiviteter for avspenning og bevegelse. Viktigst når det gjelder å komme i gang med en endring for å få synsforbedring, er å være åpne opp for at det kan skje en forandring mentalt. Vi må bli interessert i og bevisst hvordan vi bruker synet i dagliglivet.

 

-Mange av oss har lett for å stirre. Dvs vi glemmer å blunke og bevege øynene. Vi må lære oss å bryte vanen med å stirre, mener Opsand.

 

-I løpet av et kurs hos en lærer i naturlig synsforbedring går vi gjennom aktiviteter som hjelper oss å bli bevisst hvordan vi bruker våre egne øyne. Vi lærer også teknikker for avspenning av synet, bevegelser og sentralisering. Et synskurs er egentlig et stressmestringskurs som hjelper deg til mental tilstedeværelse.


Etablere nye vaner
Naturlig synsforbedring er noe mer enn øvelser eller trening. Det innebærer en endring av vaner. Toril Opsand hører ofte utsagn som: ”Nei, øyetrening eller øyeøvelser hjelper ikke for synet.”

 

-Dette stemmer – øyetrening noen minutter om dagen hjelper ikke. Men Batesmetoden er ikke bare øyetrening, det er praktisering av gode aktiviteter/vaner som vi holder på med hele døgnet. Det er dette som skiller Batesmetoden fra andre metoder.

 

-I begynnelsen må vi selvfølgelig praktisere aktivitetene bevisst, men etter hvert vil vi praktisere gode synsvaner uten å tenke på det. Folk ser ikke dårlig pga at de ikke praktiserer øyetrening, de ser dårlig fordi de har uheldige synsvaner.

 

Nye synsopplevelser
For at vi skal bli i stand til å merke forandring, må vi godta litt uskarpt syn. Hvis man klarer å ta av brillene i perioder om dagen når man ikke trenger dem, vil det i seg selv gi deg mulighet til å erfare at synet endrer seg. Men det er viktig å ikke streve for å se klart, oppfordrer Batespedagogen.

 

-Om du ikke greier å ta av deg brillene med en gang, kan det være et alternativ at du gradvis reduserer brillestyrken i forhold til hva du trenger å se. Etter hvert vil du oppleve at du ser skarpt med de svakere brillene, og du kan få nye og enda svakere briller, forteller Opsand og legger til at det viktig at du ikke reduserer brillebruken på egenhånd hvis du trenger briller i forbindelse med bilkjøring, men søker veiledning hos optiker/øyelege.

 

Naturlig synsforbedring dreier seg ikke bare om å kunne se klart på alle avstander. Minst like viktig er hvordan vi opplever det vi ser. Når vi er til stede og er virkelig interessert i hva vi mottar av synsinntrykk, vil vi også oppleve endring i forhold til farger, dybdesyn og 3-dimensjonalt syn.

 


Toril Opsand underviser i Batesmetoden, individuelt og i grupper.
Kontakt Toril Opsand – behandler.no/torill.opsand


 

Mer om Batesmetoden


 

 

Relaterte saker:


 

Øyeyoga - stress ned med enkle øyebevegelser
For dem som haster travelt omkring eller sitter timer i strekk foran en skjerm kan en 5 minutters pause med iiyoga gjøre underverker.
Les hele saken på alternativ.no


 

Personer som har traumer og posttraumatisk stress får hjelp med EMDR, en behandlingsmetode hvor man jobber med øyebevegelser.
Les hele saken på alternativ.no



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Roy Andersen 30/08/2012 - 20:00

Jeg kjenner meg igjen i dette med helheten, avstressing og synet. Har vanskeligheter med øyemotorikk og muskulaturen føles stram hele tiden. Greier jeg å spenne av, og tenke positivt, har det god innvirkning på synet.

H Kragerud 22/06/2012 - 06:46

Bates var øyelege og tenkte i \"godt syn\".
Å se er meget mer enn en \"øye-sak\".

Hvor er artikkelen som redegjør for symptomer og terapier relatert til neurofysiologi og generell myalgi knyttet til ophtalmologi.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.