Rytme - en vei til innsikt og avspenning

Foto: Ketil Born.

Liv er rytme, og rytme skaper liv! Mikael Khei har tatt utdanning i metoden TaKeTiNa og nå vil han vise nordmenn hvordan kraften i rytmen kan gjøre en forskjell i tilværelsen og løse helseutfordringer.

Rytme forbindes med musikk – en puls som kan ha forskjellig tempo eller form. Men rytmen griper inn i langt flere områder. Et dikt har en rytme, dans har en rytme. Livet selv har en rytme. Ordet rytme kommer fra gresk, rhythmós, som betyr «flyt».

Mikael Khei oppdaget mange år tilbake i tid hvordan rytme både kan berøre og forbinde mennesker. Mange har møtt han i sammenhenger hvor han skaper entusiasme og glede blant mennesker ved å invitere til rytmisk samspill. Det kan ha vært som oppvarming for et event i næringslivet, i forbindelse med en workshop eller blant venner og kjente i en park.

Han er allerede en anerkjent rytme-fasilitator og en nyskaper i norsk sammenheng med sine rytmegrupper og trommesirkler og nå vil han gjøre kjent TaKeTiNa, en metode han har lært seg i USA over en treårs-periode.

– Jeg kom borti TaKeTiNa etter at jeg hadde jobbet med å lede trommesirkler gjennom en femårsperiode. Jeg startet med tromming i en alder av 30 år, uten noen form for utviklet musikalitet hos meg selv, eller i familien. Det gikk fint å lede gruppene, men ettersom jeg elsker å være i utvikling blir jeg frustrert når jeg kjenner at det stopper opp. Jeg trengte rett og slett en musikkutdanning, sier Mikael Khei til alternativ.no

Sin bakgrunn har han blant annet fra lærerutdanning, utdanning innen barnevern og som friluftsliv-veileder. I tillegg er han sertifisert NLP master practitioner, biodanzalærer, trommesirkel fasilitator – og nå også sertifisert TaKeTiNa rytmelærer fra TaKeTiNa instituttet.

– Jeg ble anbefalt TaKeTiNa av en god trommesirkel kollega og endte med å dra 2-3 ganger årlig til USA over en tre årsperiode. Treningssettene varte 14 dager og det var en deilig reise. Det var både mer utfordrende og langt mer lærerikt enn jeg hadde forventet. Ikke bare ble TaKeTiNa noe som støttet trommesirklene, men det ble noe som er et yrke i seg selv.

Grunnleggeren av TaKeTiNa, Reinhard Flatischler er født i 1950 i Wien og studerte ved musikkonservatoriet i Wien, før han gjennom en årrekke studert trommer og perkusjon på masternivå flere steder i verden. 1970 grunnla Flatischler TaKeTiNa rytme pedagogikk. I dag er han blant annet engasjert i musikkterapi og aktiv i forskning rundt rytme i smertebehandling og effekten av TaKeTiNa.

I Norge er metoden fortsatt ny og stort sett uoppdaget. Det er en liten gruppe sterke tilhengere, men det har enda ikke blitt et stort momentum, slik det er på kontinentet, i USA og Australia.
Artikkelen fortsetter under annonsen


Båret av rytme

TaKeTiNa er enkelt forklart en rytmeprosess der rytmiske steg og bevegelse i armer kombineres med stemme. Det handler mye om kraften fra livet. Leder og co-leder spiller brasiliansk surdu tromme og berimbau. Noen ganger har deltagerne hver sin tromme, da minner prosessen mer om tromming i den sjamanistiske stilen, og noen ganger har deltagerne hver sin rasle.

Annonse
Hvor sunn er din bakterieflora

Dette er en metode for å tre inn i flyt-tilstander. Og dermed er vi inne på det mer omfattende aspektet, som kan være vanskelig å beskrive. For TaKeTiNa er både en vei for personlig utvikling, det er en musikalsk prosess, det er meditativt og det er en metode som setter en i direkte kontakt med fundamentale elementer i livet.

– TaKeTiNa har også med kaosprosessene, det er helt sentralt i TaKeTiNa å falle ut av rytme, utviklingen ligger i å falle ut og falle inn. Det går an å ligge på kanten av kaos, virkelig finne ut hvor yteevnen ligger, men aller mest handler det om å finne ut hvor flyten er.

I en helgeworkshop er det nødvendig å legge seg ned i noen av settene, koble ut å la seg flyte med, la seg synke inn. Det tar det litt tid for de fleste å akseptere, folk vil jo ha valuta for penga når de deltar på et kurs og tror at jo mer de gjør, jo mer får de igjen for det. Slik er det ikke, forklarer Mikael.

TaKeTiNa er en vei ut av stresset gjennom en kroppslig forståelse. Det å hengi seg til rytmene, ”surrender”, synke inn, legge seg ned, tillate at noe annet får slippe til åpner for noe nytt i livet, – vel det er ikke nytt, rytme har vi alle – men det å bli båret av rytme kan være en ny opplevelse selv om det er noe helt naturlig og like selvfølgelig som livet selv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fra et seminar Mikael Khei holdt for Hadeland Folkehøgskole. Foto privat

Når Mikael skal forklare TaKeTiNa så opplever han ofte at folk mangler referansene for å forstå. De færreste har erfaringsgrunnlaget selv om de har drevet med meditasjon, musikk eller yoga. Det er meditasjon i bevegelse som ved tai chi, men å forstå at det er stor utvikling selv når man ikke får det til, det synker inn først etter en helg.

– Å forstå TaKeTiNa med tanken er slitsomt. De som analyserer og prøver å skjønne hva som skjer rytmisk underveis kjenner fort at det koker i hodet, sier Mikael.

TaKeTiNa tvinger frem en annen kompetanse, det bygges broer mellom de forskjellige nettverkene vi har, syn, hørsel, følelsen av bevegelse. Konsentrasjonen er ikke lenger på en ting av gangen men på alt, et skifte fra en lineær tidsoppfattelse til en rund. Et slags ”svosj fra at det ene kommer etter det andre, til at alt spiller sammen. Og det er kanskje nettopp det det gjør. At alle ressursene vi har plutselig kommer sammen og utløser noe iboende, impulsivt, kanskje instinktivt.

TaKeTiNa har 2, 3 og kanskje 4 rytmelag samtidig. Hvert lag er såre enkelt, men sammen så blir det komplekst. Det er som at sammenhengen i musikken åpner for sammenhengen på innsiden i oss. For å få utbytte av TaKeTiNa holder det å være i rommet, du er med, enten du er aktiv i stegene eller ligger ned og hviler til den meditative trommen og sangen.

Hjernehalvdelene synkroniseres. Det er målt og et forsøk viste at en 100 prosent synkronisering varte i 3 timer etter at settet var ferdig – det er en bra effekt, forklarer Mikael.

TaKeTiNa er i hovedsak en metode som praktiseres i grupper og mange deltagere opplever et løft som oppstår når flere beveger seg og synger de rytmiske mantraene sammen. Det er også de som gjør TaKeTiNa daglig på egenhånd. Det er verdifullt, men det levende som oppstår unikt i en gruppe får man ikke da.


Ny bevissthet

Mange deltagere forteller at de opplever en stammefølelse når gruppen beveger seg og synger sammen. TaKeTiNa prosessen åpner for en kontakt med rytme som når helt inn til det instinktive i oss. For Mikael sin del er det kanskje den direkte koblingen til livet som har vært sterkest og i helt konkrete situasjoner merker han at han reagerer annerledes enn før.

– TaKeTiNa åpner for en forståelse for og kompetanse i samtidighet. Bevisstheten min fungerer annerledes nå. Der det før lett ble enten – eller, er det nå flere ting som eksisterer samtidig. Før kunne en konflikt med en partner ta hele oppmerksomheten, vokse seg stor og så ble problemet det eneste jeg så. Når det er konflikter nå så er de gode opplevelsene med, side om side med det som er vanskelig. Det vanskelige oppleves som mindre, samtidig med at jeg husker det gode og ser skjønnheten i den andre. Når jeg også kan se meg selv samtidig med den andre i større grad, så løses ting mye fortere, forteller han.


Smertebehandling

Mikael har fått mange tilbakemeldinger på effekten av avspenning. Folk som vanligvis ikke klarer å meditere, eller de som ofte opplever at de ”forsvinner ut av kroppen, ligger klistret til gulvet i avspenningen etter TaKeTiNa.

– Egentlig er den opplevelsen vanlig for mange, inkludert meg selv. Det er den gode opplevelsen av å være fullstendig i øyeblikket som er god. Så sterk er denne opplevelsen at et forsøk over lang tid med kroniske smertepasienter som gikk på høye morfindoser opplevde små stunder av smertefrihet under settene.

Over tid kunne 80 prosent av de 200 deltagende pasientene redusere morfindosene med 50 prosent.

Metoden har blitt brukt mest på voksne, men Mikael kan fortelle at han har kollegaer i USA som bruker elementer av TaKeTiNa i matteundervisning med barn.

– Jeg bruker selv elementer i mitt arbeid som spesialpedagog for autister. En av mine autist elever i 9. klasse kom også på en halvdags workshop for voksne. Eleven klarte seg like godt som de andre og det var en fin opplevelse å være med på lik linje.

Mikael Khei brenner for å koble folk på livet. Med TaKeTiNa har han funnet fram til en metode som er som skreddersydd for hans virke.

– Planen min er å fortsette med min ukentlige gruppe og også ha to helgekurs hvert år i Norge. I tillegg er TaKeTiNa med i det rytmiske arbeidet som jeg gjør som lærer for autister. Så kommer et og annet helgekurs i utlandet. Jeg har også oppdrag for utdanninger som er opptatt av meditasjon, mindfullness eller musikk, forteller han.

Denne rytmeprosessen gavner så mange aspekter ved livet. Her handler det ikke om prestasjon, til tross for at det er et avansert metode. Den åpner for en kontakt med rytme som når helt inn til det instinktive i oss. Hvem ønsker vel ikke evne til utvidet oppmerksomhet, bedret evne til å finne flyt tilstander, mindre stress og mer moro.

Relatert:

> Kurs og utdanning – dans og bevegelse

> Kurs i Biodanza

Meld deg på nyhetsbrev!

HELHET – SPIRITUALITET – INNSIKT
Siste nytt – Få gode tilbud

Se etter en epost med bekreftelse i din innboks eller i søppelfilteret.

Trenger du hjelp?

Vi er her For å hjelpe deg

Noe uklart!
Kontakt oss gjerne, vi er glade for alle spørsmål som vi kan hjelpe deg med.