Røyefri og snusfri med effektiv metode

Foto: Schutterstock

Alle vet at det er helseskadelig. Allikevel er det mange som sliter med å stumpe sin siste sigarett eller droppe snusen. En metode har allerede hjulpet mange – på rekordtid.


Listen med helseskader man kan pådra seg er lang, men muligheten for å få lungesykdom, hjertesykdom og et forkoret liv – eller god kondis og pen hud er ikke alltid nok til å motivere en røyker til å slutte.

Skadene ved snusbruk sies å være mindre enn ved røyking, samtidig som Verdens helseorgaisasjon (WHO) har klassifisert den som kreftfremkallende. Dessuten utsetter man seg for høyt blodtrykk, forandringer i tannkjøtt og problemer med potens.

Mange føler seg maktesløse etter gjentatte forsøk. For noen få fungerer det med en sigarett ved spesielle anledninger, men erfaring tilsier at ferierøyking og festrøyking lett sklir over til daglig bruk. Det samme gjelder snus.

Kan det være så enkelt man man på bare etpar timer, ved hjelp av mental trening kan klare å slutte?

Det er nå flere snusere enn røykere i landet, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). I 2019 var 9 prosent av befolkningen i alderen 16-74 år dagligrøykere, mens 14 prosent snuste daglig.  Til sammenlligning var det i I 2017 11 prosent som røykte daglig, mens 12 prosent snuste daglig.

På 1970-tallet var det så mange som 42 prosent som røykte daglig. Til tross for positiv nedgang er det fortsatt mange røykere og smusere som ønsker å slutte.

Røykefri og snusfri på tre timer
Selv om man har vilje til å gi slipp på røykingen og snusen så er det andre mekanismer som kontrollerer uvanen og avhengigheten. Viljestyrke er ikke nok. Men for dem som ønsker å slutte finnes det hjelp å få. På kort tid kan man bli kvitt uvanen.

– Det er enkelt å kutte røyken eller snusen for godt, påstår behandler, lærer og grunnlegger av Medicor, Ronny Hansen. Men det er ikke likegyldig hvordan det gjøres, legger han til.

Det har han selv erfart og gjennom en årrekke har han utviklet metoden ”VitaKode for Røykeslutt og Snuskutt”. Den har vist seg effektiv og hjulpet mange til et liv uten røyken.

Metoden er basert på mer enn 6000 en-til-en timer med behandling av røykere og snusere som, har bestemt seg for å slutte, og som har fått hjelp til å kvitte seg med uvanen for godt. Hans egen oppsummering viser en suksess rate på i overkant av 90 prosent.

Mental omprogrammering
Bak metoden VitaKode ligger det en forståelse av at det er den mentale avhengigheten og det ubevisste sinn man må jobbe med.

– Når man vil fjerne en uvane er det nærliggende å tro at det krever mye viljestyrke – «Hvis jeg hadde hatt mer viljestyrke ville jeg klart å slutte». Viljestyrke er en del av det bevisste sinn. En uvane som røyking kontrolleres av det ubevisste sinn. Og det ubevisste er så mye sterkere enn ditt bevisste sinn.

– Det er årsaken til at du fortsetter å røyke eller snuse, til tross for at du ønsker din frihet. Og det er også årsaken til at viljestyrke i de fleste tilfeller er feil verktøy å bruke, for å fjerne denne meningsløse uvanen fra livet sitt, forklarer Ronny Hansen.

Metoden inneholder ulike tilnærminger som på en strukturert og systematisk måte endrer gammel programmering for å gjøre det enkelt å bli røyk eller snus fri. I behandling inngår blant annet kognitive tilnæringer og hypnose.

– Metoden har en usedvanlig høy suksessrate – rett og slett fordi den systematisk oppnår endringer i den delen av sinnet som styrer alle vaner og uvaner sier Hansen.

Behandlere som har lært seg metoden VitaKode, kan hjelpe dem som ønsker å slutte å røyke. De tre timene gjennomføres i løpet av en uke og hver behandling varer i en time.

Ikke bare er det usunt, men det har rett og slett blitt fullstendig upraktisk å røyke. Det er få steder det passer inn og omgivelsene reagerer med avsky på både røykelukt og sneiper. Fordelene er mange. Helsa blir bedre, luktesans og smakssans blir bedre.

– Røyking og snusing er en mental uvane. Joda, suget, abstinensene kan virke ganske så fysiske, men av og på bryteren finnes i det ubevisste sinnet. Metoden bygger på en systematisk endring av denne kontrollmekanismen. Og på siste timen av totalt 3 timer, skrur vi av røyke- eller snus bryteren – for godt, oppsummerer Ronny Hansen.

Ønsker du å prøve VitaKode, Røykeslutt og Snuskutt:

> Finn behandler terapeut, coach på Behandler.no
Søk på: VitaKode, Hypnoterapi eller Hypnose.

> Kurs i Røykeslutt og snuskutt (Alternativ.no/Kurs)