Liv er rytme, og rytme skaper liv! Mikael Khei har tatt utdanning i metoden TaKeTiNa og nå vil han vise nordmenn hvordan kraften i rytmen kan gjøre en forskjell i tilværelsen og løse helseutfordringer.
Rytme forbindes med musikk – en puls som kan ha forskjellig tempo eller form. Men rytmen griper inn i langt flere områder. Et dikt har en rytme, dans har en rytme. Livet selv har en rytme. Ordet rytme kommer fra gresk, rhythmós, som betyr «flyt».
Mikael Khei oppdaget mange år tilbake i tid hvordan rytme både kan berøre og forbinde mennesker. Mange har møtt han i sammenhenger hvor han skaper entusiasme og glede blant mennesker ved å invitere til rytmisk samspill. Det kan ha vært som oppvarming for et event i næringslivet, i forbindelse med en workshop eller blant venner og kjente i en park.
Han er allerede en anerkjent rytme-fasilitator og en nyskaper i norsk sammenheng med sine rytmegrupper og trommesirkler og nå vil han gjøre kjent TaKeTiNa, en metode han har lært seg i USA over en treårs-periode.
– Jeg kom borti TaKeTiNa etter at jeg hadde jobbet med å lede trommesirkler gjennom en femårsperiode. Jeg startet med tromming i en alder av 30 år, uten noen form for utviklet musikalitet hos meg selv, eller i familien. Det gikk fint å lede gruppene, men ettersom jeg elsker å være i utvikling blir jeg frustrert når jeg kjenner at det stopper opp. Jeg trengte rett og slett en musikkutdanning, sier Mikael Khei til alternativ.no
Sin bakgrunn har han blant annet fra lærerutdanning, utdanning innen barnevern og som friluftsliv-veileder. I tillegg er han sertifisert NLP master practitioner, biodanzalærer, trommesirkel fasilitator – og nå også sertifisert TaKeTiNa rytmelærer fra TaKeTiNa instituttet.
– Jeg ble anbefalt TaKeTiNa av en god trommesirkel kollega og endte med å dra 2-3 ganger årlig til USA over en tre årsperiode. Treningssettene varte 14 dager og det var en deilig reise. Det var både mer utfordrende og langt mer lærerikt enn jeg hadde forventet. Ikke bare ble TaKeTiNa noe som støttet trommesirklene, men det ble noe som er et yrke i seg selv.
Grunnleggeren av TaKeTiNa, Reinhard Flatischler er født i 1950 i Wien og studerte ved musikkonservatoriet i Wien, før han gjennom en årrekke studert trommer og perkusjon på masternivå flere steder i verden. 1970 grunnla Flatischler TaKeTiNa rytme pedagogikk. I dag er han blant annet engasjert i musikkterapi og aktiv i forskning rundt rytme i smertebehandling og effekten av TaKeTiNa.
I Norge er metoden fortsatt ny og stort sett uoppdaget. Det er en liten gruppe sterke tilhengere, men det har enda ikke blitt et stort momentum, slik det er på kontinentet, i USA og Australia.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Båret av rytme
TaKeTiNa er enkelt forklart en rytmeprosess der rytmiske steg og bevegelse i armer kombineres med stemme. Det handler mye om kraften fra livet. Leder og co-leder spiller brasiliansk surdu tromme og berimbau. Noen ganger har deltagerne hver sin tromme, da minner prosessen mer om tromming i den sjamanistiske stilen, og noen ganger har deltagerne hver sin rasle.
Annonse
Dette er en metode for å tre inn i flyt-tilstander. Og dermed er vi inne på det mer omfattende aspektet, som kan være vanskelig å beskrive. For TaKeTiNa er både en vei for personlig utvikling, det er en musikalsk prosess, det er meditativt og det er en metode som setter en i direkte kontakt med fundamentale elementer i livet.
– TaKeTiNa har også med kaosprosessene, det er helt sentralt i TaKeTiNa å falle ut av rytme, utviklingen ligger i å falle ut og falle inn. Det går an å ligge på kanten av kaos, virkelig finne ut hvor yteevnen ligger, men aller mest handler det om å finne ut hvor flyten er.
I en helgeworkshop er det nødvendig å legge seg ned i noen av settene, koble ut å la seg flyte med, la seg synke inn. Det tar det litt tid for de fleste å akseptere, folk vil jo ha valuta for penga når de deltar på et kurs og tror at jo mer de gjør, jo mer får de igjen for det. Slik er det ikke, forklarer Mikael.
TaKeTiNa er en vei ut av stresset gjennom en kroppslig forståelse. Det å hengi seg til rytmene, ”surrender”, synke inn, legge seg ned, tillate at noe annet får slippe til åpner for noe nytt i livet, – vel det er ikke nytt, rytme har vi alle – men det å bli båret av rytme kan være en ny opplevelse selv om det er noe helt naturlig og like selvfølgelig som livet selv.
(Artikkelen fortsetter under bildet)