Sov deg slank

Dame sover
Foto: Schutterstock

Hvis du ønsker å gå ned i vekt er det mer enn kaloritelling og trening som gjelder – søvn kan være en avgjørende faktor. Få tips til hvordan du kan etablere gode søvnvaner.


Hva man spiser og hvor mye man beveger kroppen er selvsagte ingredienser ved slanking. Men dersom man passer på å gi seg selv nok søvn er det større mulighet for å oppnår den vekten man ønsker.

Flere studier viser at det er en sammenheng mellom søvn og vekt. Dersom man sover for lite over tid, vil kiloene smyge seg på. Dessuten forbrenner vi mindre fett ved lite søvn.

Mister mindre fettvev
En kanadisk studie viser at man ved slanking mister mindre fettvev ved for lite søvn. Ti slankere deltok i undersøkelsen, hvor de gikk på en kalorifattig diett. Deltagerne fikk enten 5,5 eller 8,5 timer søvn i to uker. Omtrent 6 mnd senere ble forsøket gjentatt, men med omvendt søvnlengde.

Gjennomsnittlig vekttap var likt i begge perioder, dvs ca. 3 kg. Men lite søvn ga mindre tap av fettvev og større tap av ikke-fettvev, det vil si 2,4 kg mot 1,5 kg.

Legger på seg over tid
En annen stor amerikansk studie omkring samme tema gikk over 16 år og involverte 68.000 kvinner. Denne undersøkelsen viser at de som sover mindre enn fem timer hver natt legger på seg mer over tid enn dem som sover syv timer hver natt. I den langvarige studien ”Nurses Health Study” rapporterte kvinnene inn hvor mye de sov og hvor mye de veide, hvert annet år.

Undersøkelsen konkluderte med at de damene som fikk for lite søvn hadde 32 prosent høyere risiko for å legge kraftig på seg, dvs. 15 kilo eller mer – til tross for at kvinnene som sov lite faktisk spiste færre kalorier enn de som sov lenger.

Søvnproblemer
Mange søvneksperter foreslår at voksne mennesker trenger mellom syv og åtte timers søvn hver natt. Men det er slett ikke alle som får det til.

Mens noen har lakenskrekk og tyner det meste ut av livet i våken tilstand, er det andre som fortvilet vrir seg i sengen uten å få sove. Stress, uro og angst er vanlig grunner til søvnproblemer. Omtrent hver tiende voksne person lider av søvnløshet.

Hvordan man velger å få bukt med problemet er forskjellig. Noen velger naturlige metoder mens andre tyr til legen og piller. Til og med babyer, små barn og ungdom gis medikamenter ved søvnvansker.

Ett problem med sovemedisin er at den kan gi bivirkninger. De vanligste er muskelsvakhet, søvnighet om dagen, forvirring, nedsatt stemningsleie, migrene, svimmelhet, nedsatt konsentrasjonsevne, endring av libido, dobbeltsyn, munntørrhet – og vektøkning.

Annonse
Noni+ Collagen = Foryngende hudhelse

Få sove med naturlige metoder
Ønsker du å styre unna legemidler kan kanskje enkle praktiske løsninger, naturlige metoder eller alternativ behandling løse problemet:

  •  Temperaturen i soverommet kan påvirke søvnen. Mange sover i for varme rom. Det finnes studier som viser at man sover best i 17-19 grader. Dersom rommet er for lyst kan det hjelpe å dekke til vinduer.

  •  Kroppen trenger tid til å roe seg ned og forberede seg til søvn. Gjør rolige aktiviteter før leggetid. Å slå av alle husets skjermer en time før legging, kan være lurt.

  •  Pass på å få nok lys og mosjon. Regelmessig trening eller en spasertur ute i lys og frisk luft kan gi bedre søvn.

  •  Dersom søvnen ikke kommer – ikke stress deg opp. Hør på avslappende musikk, drikk en kopp urte-te, med søvndyssende urter, f.eks kamille eller røsslyngblomst.

  •  Andre ting som kan roe ned er Yoga, Meditasjon, Qigong, eller Tai chi. Lavendelolje i et bad, en dråpe på hodeputa eller tørkede lavendelblader i en duftpose kan virke søvndyssende.

  •  Ta en legesjekk for å få noen fakta om kroppens tilstand.
    Oppsøk en alternativ behandler, hvis det er noe som plager deg eller du trenger å snakke med noen om et problem.

Finn behandler på BEHANDLERLISTEN

>> Behandlere som som har erfaring med søvnproblemer


Referanser:

Annals of Internal Medicine, A Good Night»s Sleep for Promoting Fat Loss

Behandlerlisten, Behandler.no
Annonse

Relatert på Alternativ.no:

God hjelp ved søvnvansker
Omtrent hver tiende person lider av søvnløshet. Ingen grunn til å spise legemidler for å løse problemet.

Intuisjon i drømmer – klardrømming
Enkelte hevder at intuisjonen viser seg sterkest gjennom drømmer om natten. Noen kaller det for klardrømming eller lucid dreaming, som det heter på engelsk.

Kunstige søtningsmidler kan forstyrre kropp og psyke
Mange som ønsker å leve sunt velger lettprodukter med kunstige søtstoffer, i god tro på helsefordeler. Men forskning tyder tvert imot på uønskede konsekvenser.


SISTE NYTT
Dame sover

Sov deg slank

Hvis du ønsker å gå ned i vekt er det mer enn kaloritelling og trening som gjelder – søvn kan være en avgjørende faktor. Få tips til hvordan du kan etablere gode søvnvaner.

Les mer »
AKTIVITETSKALENDER

Se hele kalenderen >> Trykk her

Trenger du hjelp?

Vi er her For å hjelpe deg

Noe uklart!
Kontakt oss gjerne, vi er glade for alle spørsmål som vi kan hjelpe deg med.