Hold deg frisk og glad med nok D-vitamin

Foto: Schutterstock

Det er forskjellige måter å unngå depresjon eller å komme seg gjennom tunge perioder i livet. Et tips er å starte med å sørge for å gi kroppen nok D-vitamin, gjennom soling og mat eller ved kosttilskudd. Ifølge en studie fra Tromsø minsker nemlig risiko for nedstemthet og depresjon med tilstrekkelig vitamin D.

En rekke undersøkelser viser at det er sammenheng mellom ulike helseproblemer og D-vitamin. Kreft er en av sykdommene som har blitt satt under lupen I forbindelse med mangel på vitaminet. Andre sykdommer og tilstander som settes i sammenheng med D-vitaminmangel er bl.a. diabetes, leddgikt hjerte- og karsykdommer og høyt blodtrykk, kronisk utmattelsessyndrom – ME.

Ifølge den amerikanske databasen Pubmed, er det publisert omtrent 35 artikler i måneden de siste fem årene om D-vitaminets betydning for helsen.

D-vitamin og depresjon
Stipendiat Marie Kjærgaard ved Universitetet I Tromsø har nå analysert en befolkningsstudie og funnet ut at D-vitamin og depresjon har en sammenheng. De med lite D-vitamin har 41 prosent større risiko for å være deprimert.

Bakgrunnsmaterialet for rapporten er den såkalte Tromsø undersøkelsen, der 12.984 menn og kvinner i alderen 30–87 år har besvart spørsmål om grad av oppstemthet og depresjon. Disse uttalelsene ble sammenlignet med D-vitaminnivå i kroppen. Ut ifra dette kunne forskeren se at de deprimerte hadde mindre D-vitaminer i kroppen.

D-vitamin nivået kan måles i blodet, så en sjekk hos legen kan gi en pekepinn om man bør øke inntak. Undersøkelser viser at de fleste nordmenn har et svært lavt inntak av vitamin D. Hovedkilden for vitaminet er sol og fet fisk. Men i vintermånedene med lite sollys er vi spesielt utsatt for D-vitamin mangel.

Begrense fiskemåltider
Dessuten anbefaler våre myndigheter å begrense fiskemåltider til to i uka, pga forurensing. En rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet slår fast at det er sunt å spise fisk, men at man vil få i seg for mye miljøgifter hvis man spiser mer enn to måltider fet fisk i uken.

Fiskeolje er også en mulighet. Her bør man være obs på kvalitet. Dersom innholdet i en kapsel er basert på fisk som er harsk, er det sånn at vi ikke kan lukte eller smake det. Harsknet fiskeolje er det meningsløst å ta og i verste fall skadelig, ifølge en studie ledet av Livar Frøyland, forskningssjef ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES). Dersom man åpner en kapsel og prøvesmaker, vil man snart finne ut om kvaliteten holder mål.

Tilskudd – hvor mye
Etter en fin sommer hvor kroppen har fått mye sol kan lagrene være godt fylt opp, men enkelte kosteksperter anbefaler allikevel at man tar tilskudd – mer om vinteren enn om sommeren.

Når man kjøper D-vitaminer på Helsekost eller apotek i Norge, får man kapsler som inneholder anbefalt dags dose, 5-10 mikrogram. Mange ernæringsterapeuter og kostveiledere opplever dette som en altfor lav dose.

Annonse
Orginal Noni

(Fortsetter under bildet)

Bruken av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd er også kalt ortomolekylær medisin. Behandling skal sørge for at kroppen er i ernæringsmessig balanse. Foto: Schutterstock

Reiser man seg over grensen til Sverige, vil man oppdage at man får kapsler som inneholder doser på 25 mikrogram. Det er altså delte meninger om hvor mye D-vitamin man bør ta som kosttilskudd.

Kan man ta for mye vitamin D? Vitamin D er fettløselig og lagres i kroppen og derfor er det viktig at det gjennomsnittelige inntaket over tid ikke er for høyt, ifølge våre myndigheter.

> Les mer om Vitamin- og mineralterapi (Behandler.no)

Helsedirektoratet sin anbefaling er altså for tiden 10 mikrogram D-vitamin pr dag fra 6-23 måneders alder og for de eldre enn 60 år. For barn og voksne fra 2 år opp til 60 års alder er anbefalingen 7,5 mikrogram/dag. Mange mener at dette er altfor lavt.

Øvre anbefalt nivå for langvarig inntak av vitamin D er av EUs Scientific Committee on Food er satt til 25 mikrogram pr dag for barn og 50 mikrogram pr dag for voksne. Dette skal være et daglig inntak folk flest kan ha hele livet uten at det oppstår risiko for helseskade.

 

Fakta om vitamin D

  • Vitamin D finnes i fet fisk som sardiner, makrell, torskerogn, sild, laks og tunfisk og tran. Mindre mengder finnes i melk, egg og smør. Kroppen kan selv danne vitamin D når den utsettes for sollys.
  • Vitamin D hjelper kroppen med å ta opp kalsium – kalk fra maten man spiser.
  • Øvre anbefalt inntak av vitamin D er av norske myndigheter satt til 10 mikrogram pr dag for barn og 7,5 mikrogram pr dag for voksne.
    EU anbefaler 25 mikrogram pr dag for barn og 50 mikrogram pr dag for voksne.

Kilde: Helsedirektoratet


Relaterte lenker:

> Markedsplassen – Helsekost

> Flere artikler om MAT OG HELSE på Alternativ.no


Ønsker du kontakt med behandler, terapeut veileder innen helhetlig helse?

FINN BEHANDLER på Behandler.no

SISTE NYTT
AKTIVITETSKALENDER

Se hele kalenderen >> Trykk her

Trenger du hjelp?

Vi er her For å hjelpe deg

Noe uklart!
Kontakt oss gjerne, vi er glade for alle spørsmål som vi kan hjelpe deg med.