Sommerutgaven av MEDIUM med stort sommerhoroskop! Abonnement ut 2018 og personlig horoskop! Pris kun kr 399! (verdi kr1109))
Les mer om homeopat og soneterapeut Hilde Fløtten

Mindfulness for alle i hverdagen

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 14.04.2016



kvinnelig homeopat
Foto: Istockphoto.

Ved hjelp av enkle teknikker, som lett kan flettes inn i dagliglivet kan man få fornyet livskvalitet og bedre helse.  Har du funnet en teknikk innen meditasjon og mindfulness som passer deg?

3 enkle mindfulness øvelser

 

Skulle du ønske at du var mer opplagt og mer tilstede i ditt eget liv?  Vi lever i en travel tid, med mange ulike impulser.  Man overstrømmes av oppgaver og gjøremål, lyder og  skjermer - så mye at vi lett kan bli forstyrret og stresset. Og det blir man syk av. Det er ikke så mye som skal til og gevinsten av mindfulness, eller oppmerksomt nærvær er nå godt kjent.

 

 

Det finnes flere gode teknikker for å oppnå oppmerksom tilstedeværelse.  Har du oppdaget din favoritt? Kanskje har du flere, for det finnes mange forskjellige veier til målet.  I en ny bok har tre damer fra Nordic Coach & NLP Academy samlet hele 100 ulike teknikker og verktøy, som kan brukes både av privatpersoner og profesjonelle utøvere.

 

-Vi  har samlet de mest brukte og virkningsfulle teknikkene i en praktisk håndbok som kan være en ledsager i hverdagen. Utvalgte teknikker passer for alle typer mennesker i alle aldere i alle samfunnslag, sier de tre forfatterne fra Nordic Coach & NLP Academy -  Gillian R. Godtfredsen, Melinda M. Merunada og  Elisabeth Tanum.

 

ALTTEKST
Melinda M. Merunada, Gillian R. Godtfredsen og Elisabeth Tanum fra NOCNA - fra Nordic Coach & NLP Academy har sammen skrevet boken ”Mindfulness for alle, 100+ teknikker”. Her er det mulighet for alle å finne sin teknikk for oppmerksom tilstedeværelse. Foto NOCNA

 

Opprinnelsen til Mindfulness, Mindfulness based stress reduction (MBSR)  er amerikaneren Professor  Jon Kabat-Zinn, som utviklet metoden på slutten av 70-tallet. Dette er en metode med oppmerksomhetstrening for å redusere stress, inspirert fra buddhistisk tenkende.  Hans metode har god dokumentasjon for bedring av livskvalitet for mange typer fysiske og psykiske lidelser så vel som bedring i folks dagligliv. I Norge har det blitt stor interesse for Mindfulness  de senere år. I tillegg til alle som praktiserer på egenhånd, brukes det i behandling ved sykehus, det forskes på mindfulness og det arrangeres egne konferanser for interesserte.

 

-Mindfulness er en dyp men enkel metode for personlig vekst og åndelig utvikling. Mennesker som praktiserer mindfulness over tid opplever at de er mer tilfreds og fungerer bedre på mange plan, forklarer forfatterne av boken  ”Mindfulness for alle, 100+ teknikker”.

 

Boken kan fungere som en inspirasjon til å komme i gang med å sette av litt tid til stille stunder i hverdagen. De som allerede har praktisert en stund kan finne påfyll og ny inspirasjon. Her har man mulighet til å prøve seg fram og finne fram til sine favorittøvelser.

 

Her er 3 enkle mindfulness øvelser
fra boken ”Mindfulness for Alle”


Øvelse 1


Å vente
Det å vente kan være viktig. Å vente på ingenting… Sitt helt stille og vent noen minutter på ikke noe….  Bare vær helt stille…. Vær helt i ro uten å gjøre noenting…. Fint hvis du kan gjøre det i noen minutt eller lenger… Bare sitt uten å tenke eller gjøre noe… Hvor lenge klarer du å vente på intet? …

Så gjør det en gang til…. Observer hva som skjer i tankene dine og i kroppen når du sitter helt stille…. Når du stopper opp og bare sitter uten noe mål… se om du kan være tilfreds av ingen spesiell grunn… noen kaller det lykke….

 

 

Øvelse 2


Jeg er…

Dette er en enkel pusteøvelse som hjelper deg å bli bevisst pusten og kroppen din. I øvelsen fokuserer du på det du ønsker ved å si et valgt ord på utpusten. Du kan gjøre øvelsen hvor og når som helst. Den vil få deg rolig og avslappet veldig rask.

                    

  1. Pust sakte inn mens du sier inni deg “Jeg er…”
  2. Pust så sakte ut mens du sier (ditt valgte ord)  “… rolig” inni deg.
  3. Gjenta dette så mange ganger du ønsker

                           

Ordene du fokuserer på skal være ting som er viktige for deg. Det kan være for eksempel sterk, modig, tålmodig, kjærlig. Test deg litt frem til du finner du noen ord som fungerer for deg.

 

 

Øvelse 3


Å takke

Det å takke er en fantastisk måte å praktisere mindfulness på. Du kan gjøre det når som helst, og hvor som helst. Det å bli bevisst på alt det du kan være takknemlig over, kan gi deg mange positive helsegevinster i hverdagen. Takknemlighet er en viktig verdi. Her finner du en enkel takkeøvelse som egner seg godt for deg som ønsker fokus på det som er flott og vakkert i ditt liv i dag.

 

Sitt stille i noen minutter i en behagelig stilling. Du kan gjerne ha en liten svai i ryggen hvis det hjelper deg å puste bedre. Observer pustebevegelsene dine...legg merke til hvordan pusten beveger seg i nesen eller i magen... Da blir pusten automatisk langsommere og dypere... Det har en beroligende effekt som gjør det lettere å reflektere over ting...

 

Tenk over hva kan du være takknemlig for i dette øyeblikket?

 

Ta en pause og finn 10 ting som du kan være takknemlig for akkurat nå... Ta den tiden som du trenger... Gjør det langsomt og takk fra hjertet ditt for alle 10... Legg merke til hvilken effekt det har på deg... Hvordan føles det i kroppen? Hvordan føles det å si takk? Hva var du mest takknemlig for? ... Hva er grunnen til det?

 

Bruk noen minutter å la takknemligheten vokse i kroppen din. La takknemlighet bli en del av deg.


Foto: Istockphoto.

 

Kom i gang i dag

Meditasjon – eller mindfulness kan hjelpe en til å finne en ro og tilstedeværelse.  Men det er det viktig å gi slipp på alle tanker om hvordan ting må være. Et annet vesentlig punkt er aksept,  å akseptere seg selv som den man er. Slutte å dømme  eller sammenligne seg med andre.

 

Ofte trengs det litt ekstra planlegging og disiplin for å integrere mindfulness som en naturlig del av hverdagen. Men man vil snart oppdage gevinsten. For med kun litt trening kan man merke at man blir mindre stresset, at pusten går dypere og at det blir lettere å takle vanskelige situasjoner og følelser.

Ved å øve mindulness kan vi ta øyeblikket tilbake og få mer ut av både arbeidsliv og fritid.

 

 

Bokomtale - Mindfulness for alle

 

Alternativ.no samarbeider med NOCNA, Nordic Coach & NLP Academy.

 


Finn behandler som jobber med meditasjon og mindfulness her  – Behandler.no


Kurs i Mindfulness

Kurs i meditasjon

Utdanning i Mindfulness

 


Relaterte saker:

Hjelp til selvhjelp med healing

Stor interesse for meditasjon og mindfulness i medisinske miljøer


Mindfulness – oppdag verden og hverandre på nytt

Tankekraft istedenfor piller




Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.