Oppnå dine mål for 2012 ved hjelp mindfulness og coaching

Av Susanne Kirchberger
Publisert: 01.01.2012




-Vi må være villige til å gi slipp på våre gamle mønstre - innstillinger og holdninger, og villig til å lære oss nye handlingsmønstre.
Coach Susanne Kirchberger gir ideer og råd, som kan hjelpe deg å komme nærmere målene dine i 2012.


De fleste av oss har vel ønsker om å ”bli et bedre menneske” i 2012 eller i hvert fall forandre noe i livet sitt i det nye året. Det er slik vi mennesker er – vi strever alltid etter forbedring.

Noen ganger vet vi ikke helt hva vi vil - vi bare føler at livet burde inneholde mer for oss. Andre ganger vet vi hva vi vil og vi setter oss mål. Så blir målene borte underveis. Det finnes etter hvert mye forskning om hva som er ”gode” mål og hva som trengs for å oppnå dem. Her er noen ideer og muligheter.


Finn mål hinsides begrensningene
Ofte setter vi oss mål innenfor våre egne begrensinger, ubevisst eller bevisst: ”Jeg har så og så mye penger, hvor langt rekker jeg med det?” - istedenfor å finne frem drømmen vår og så gjøre alt for å skaffe penger til å nå den. Det gjelder selvfølgelig ikke bare for penger, men også for alt annet i livet. Her er noen spørsmål som fører hinsides dine begrensninger:

- Når er jeg mest lykkelig?
- Hva betyr mest for meg i livet?
- Hva er det jeg ønsker meg av hele mitt hjerte?


Finn inspirerende og konkrete målformuleringer
Drømmer kan være veldig fine, men som oftest forandrer de ingenting i livet. Bli konkret med drømmene dine, sett deg inspirerende og konkrete mål. Altså ikke ”jeg ville så gjerne ha hatt mer fred og ro i livet mitt”, men se heller fremover. Hva kan du gjøre for å oppnå dette målet eller hvordan du vil føle deg når målet er oppnådd? Her er noen råd:

- Er målet ditt formulert slik at du har lyst å stå opp til målet hver morgen?
- Inneholder målet ditt muligheten til å komme nærmere det hver dag?
- Er målet ditt målbart, dvs. hvordan kan du konkret vite at du har oppnådd målet ditt?
- Er målet ditt en god kombinasjon av intuisjon og fornuft?


Rett fokus og oppmerksomheten din på målet
Vær klar over at det du retter oppmerksomheten på, kommer også til å skje. Har du fokus på målet ditt, nærmer du deg målet. Er du mer opptatt av hindringene, da opplever du hindringene dine og ender opp midt i dem. Observer deg selv og styr oppmerksomheten din bevisst til målene dine. Om du synes dette er vanskelig, lær deg teknikker som mindfulness eller meditasjon.


Forsøk dette lille eksperimentet for å føle hva det betyr å være 100 % tilstede og fokusert:
Ta en eller annen ting, et eple, en nøkkelknipe, en kulepenn eller lignende, og kast den opp i lufta. Være avslappet og fang den opp igjen med begge hender. Gjør dette to, tre ganger. Hva skjedde da du gjorde eksperimentet? Hva tenkte du på i øyeblikket gjenstanden svevde i lufta? Frokosten din? Filmen fra siste kveld? Samtalen med partneren din? Eller var din oppmerksomhet fullstendig ved gjenstanden? Kanskje tenkte du på noe annet før du kastet gjenstanden opp i lufta, men mens du gjorde øvelsen så var du helt til stede med oppmerksomheten din. Du var åpen og fullt med energi. Er ikke det en god følelse? Slik skal du være i forhold til målene dine!


Styrk din forandringsmuskel
Verden og alt i verden er i forandring, atomfysikerne sier at vi lever i en verden som er mest kaos. Samtidig har vi mennesker et innebygget behov for forutsigbarhet, oversikt og trygghet. Enhver forandring skaper litt usikkerhet, noen forandringer rister mye i fundamentet vårt. Skrittet fra drømmene til oppnådde mål skjer gjennom forandringer. Vi må være villige til å gi slipp på våre gamle mønster - innstillinger og holdninger, og villig til å lære oss nye handlingsmønster. Her er noen spørsmål å tenke over:

- Hvilke innstillinger og holdninger må jeg gi slipp på for å oppnå målet mitt?
- Hvilke innstillinger og holdninger kunne støtte meg med å nå ålet mitt?
- Hvilke nye handlinger kan jeg gjøre for å komme nærmere målet mitt?


Dette er et lite utvalg av ideer og råd, som kan hjelpe deg å komme nærmere målene dine i 2012. Det finnes flere ingredienser, men med dette her kommer du i hvert fall i gang!
Lykke til!

Susanne Kirchberger er eier og daglig leder av et firma som driver ”change facilitation” i Norge og flere andre land. Hun geleider bedrifter og organisasjoner gjennom forandringsprosesser. Hun er lisensiert coach og Avatar-wizard. Hun har mer enn 20 års erfaring fra coaching for bl.a. toppidrettsutøvere og kvinnelige etablerere.
Hun har bakgrunn fra buddhismen og har derfor utviklet et kurs på mail og sms for alle som har det for travelt til å lese en hel bok om temaet “mindfulness“, som ikke har tid til å gå på et helt kurs eller rett og slett glemmer å være bevisste i hverdagen. Hun mener at med bare noen minutter bevissthet hver dag kan livet bli annerledes. Hver januar tilbyr hun også kurs på mail og sms med tema ”Fokus og mål” for en god start på året.
www.susannekirchberger.no  - www.zenliving.no


Kurs i mindfulness

Kurs i selvutvikling

Kurs i meditasjon

Kurs – Avatar

Utdanning i zencoaching

Utdanning i coaching

Utdanning i helsecoaching


Ønsker du kontakt med en coach eller livsveileder?
Behandler finner du – selvsagt, på behandler.no



Relaterte saker:

 

Meditasjon til hjelp ved psykiske lidelser

Stor interesse for meditasjon og mindfulness i medisinske miljøer

Meditasjon gir den beste hvile



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Jorid Helmersen 02/07/2012 - 17:40

Går en alvorlig inn for disse rådene, kan de virkelig hjelpe. Jeg har absolutt tro på dette.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.