Internasjonalt seminar - Kunstterapi 11-15 september 2017
Homeopat og akupunktør Charlotte Torgersen, Lier

Sov deg slankere

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 23.01.2011






Hvis du ønsker å gå ned i vekt er det mer enn kaloritelling og trening som gjelder – søvn kan være en avgjørende faktor.

Mister mindre fettvev
Legger på seg over tid
Søvnproblemer
Få sove med naturlige metoder


Hva man spiser og hvor mye man beveger kroppen er selvsagte ingredienser ved slanking. Men dersom man passer på å gi seg selv nok søvn er det større mulighet for å oppnår den vekten man ønsker.

Flere studier viser at det er en sammenheng mellom søvn og vekt. Dersom man sover for lite over tid, vil kiloene smyge seg på. Dessuten forbrenner vi mindre fett ved lite søvn.


Mister mindre fettvev
En forholdsvis ny kanadisk studie, viser at man ved slanking mister mindre fettvev ved for lite søvn. Ti slankere deltok i undersøkelsen, hvor de gikk på en kalorifattig diett. Deltagerne fikk enten 5,5 eller 8,5 timer søvn i to uker. Omtrent 6 mnd senere ble forsøket gjentatt, men med omvendt søvnlengde.

Gjennomsnittlig vekttap var likt i begge perioder, dvs ca. 3 kg. Men lite søvn ga mindre tap av fettvev og større tap av ikke-fettvev dvs 2,4 kg mot 1,5 kg.


Legger på seg over tid
En tidligere stor amerikansk studie omkring samme tema gikk over 16 år og involverte 68.000 kvinner. Denne undersøkelsen viser at de som sover mindre enn fem timer hver natt legger på seg mer over tid enn de som sover syv timer hver natt. I studien ”Nurses Health Study” rapporterte kvinnene inn fra 1986 hvor mye de sov og hvor mye de veide, hvert annet år.

Undersøkelsen konkulderte med at de damene som fikk for lite søvn hadde 32 prosent høyere risiko for å legge kraftig på seg, dvs. 15 kilo eller mer – til tross for at kvinnene som sov lite faktisk spiste færre kalorier enn de som sov lenger.


Søvnproblemer
Mange søvneksperter foreslår at voksne mennesker trenger mellom syv og åtte timers søvn hver natt. Men det er slett ikke alle som får det til.

Mens noen har lakenskrekk og tyner det meste ut av livet i våken tilstand, er det andre som fortvilet vrir seg i sengen uten å få sove. Stress, uro og angst er vanlig grunner til søvnproblemer. Omtrent hver tiende voksne person lider av søvnløshet.

Hvordan man velger å få bukt med problemet er forskjellig. Noen velger natulige metoder mens andre tyr til fastlegen og piller. Forsking viser at hele åtte prosent av den norske befolkningen bruker sovemedisiner fast, og omkring nitten prosent har prøvd sovemedisiner. Til og med babyer, små barn og ungdom gis sovemedisin.

Problemet med sovemedisin er at den kan gi bivirkninger. De vanligste er muskelsvakhet, søvnighet om dagen, forvirring, nedsatt stemningsleie, migrene, svimmelhet, nedsatt konsentrasjonsevne, endring av libido, dobbeltsyn, munntørrhet - og vektøkning.


Få sove med naturlige metoder
Ønsker du å styre unna legemidler kan kanskje enkle praktiske løsninger, naturlige metoder eller alternativ behandling løse problemet.

-Temperaturen i soverommet kan påvirke søvnen. Mange sover i for varme rom. Det finnes studier som viser at man sover best i 17-19 grader. Dersom rommet er for lyst kan det hjelpe å dekke til vinduer.

-Kroppen trenger tid til å roe seg ned og forberede seg til søvn. Gjør rolige aktiviteter før leggetid. Å slå av alle husets skjermer en time før legging, kan være lurt.

-Pass på å få nok lys og mosjon. Regelmessig trening eller en spasertur ute i lys og frisk luft kan gi bedre søvn.

-Dersom søvnen ikke kommer – ikke stress deg opp. Hør på avslappende musikk, drikk en kopp urte-te, med søvndyssende urter, f.eks kamille eller røsslyngblomst.

-Andre ting som kan roe ned er Yoga, Meditasjon, Qigong, eller Tai chi. Lavendelolje i et bad, en dråpe på hodeputa eller tørkede lavendelblader I en duftpose kan virke søvndyssende.

- Ta en legesjekk for å få noen fakta om kroppens tilstand.
Oppsøk en alternativ behandler, hvis det er noe som plager deg eller du trenger å snakke med noen om et problem.



Referanser:
Annals of Internal Medicine, A Good Night"s Sleep for Promoting Fat Loss (ny omtale 5 januar 2011).

Sleep your way to a slimmer body



Relaterte saker:

Lavkarbo kosthold for bedre helse og vektreduksjon
Ny europeisk undersøkelse viser at en diett med mye proteiner og lav GI fungerer best ved ønske om vektreduksjon. I Norge er det økende oppslutning om lavkarbo og kostholdet brukes i behandling av sykdom

Varig vekttap med energipsykologi
Tapas Akupressur Teknikk er en av de nye behandlingsmetodene innen energipsykologi. En studie viser positive resultater for dem som har slanket seg og ønsker å opprettholde sin nye vekt.

Vi vil bli friske – uten bivirkninger
John Virapen, som kjenner til legemiddelindustrien fra innsiden, kommer tilbake til Norge for å advare mot en kynisk industri og farlige bivirkninger. Alternativ behandling kunne i flere tilfeller erstattet legemidler.

Ønsker du å lære Yoga, Meditasjon, Qigong, eller Tai chi – eller kanskje følge et kus i selvutvikling?
Se oversikten alternativ.no/kurs

Eteriske oljer

Musikk


Finn behandler



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.