Klikk her for å lese mer om healer Johannes Henriksen

Tilskudd som gir energi

Av Maria Vinden, skribent
Publisert: 13.05.2010





Lavt energinivå kan ha mange årsaker, men heldigvis er det mye vi kan gjøre selv for å få mer overskudd i hverdagen. Kanskje du trenger å fylle opp jernlagrene dine, har behov for mer B-vitaminer i kosten din, eller kanskje du bare trenger mer variasjon, lek og glede på ukeplanen din.


Røtter som virker oppkvikkende
Generelle tips for mer energi
Beveg deg
Drikk vann
Husk å ha det gøy
Pust


Jern er en viktig bidragsyter når kroppen din skal bygge opp energi og overskudd, og mangel på jern kan redusere ditt energinivå betraktelig. Jern bygger opp og vedlikeholder kroppens celler, og er helt nødvendig for å frakte oksygen til cellene. Du kan tilføre kroppen jern på naturlig vis, ved å spise jernholdige grønnsaker som brokkoli, spinat eller avokado. Kjøtt og grovt brød er også naturlige jernkilder. Appelsinjuice inneholder mye c-vitaminer, som virker positivt på jernopptaket i kroppen din. Kaffe, te og rødvin derimot kan hemme jernopptaket.

Mangel på folsyre og B12 kan forårsake trøtthet og energimangel, men det finnes heldigvis mange måter å tilføre kroppen disse viktige B-vitaminene på. Vitamin B12, også kjent som kobalamin, anvendes blant annet til produksjonen av røde blodlegemer, samt at det støtter nervesystemet vårt ved å produsere myelin.

Vitamin B12 finnes i animalske matvarer som kjøtt, fisk, lever, melk ost og egg. Folsyre (folat) er et vannløselig b-vitamin og er viktig for våre cellers biokjemi. Folat utgjør også en viktig rolle i produksjonen av enkelte aminosyrer, som glycin, serin, metionin og glutaminsyre. For å tilføre kroppen folat kan du spise spinat, brokkoli, grove kornvarer og sitrusfrukter, eller ta tilskudd om det trengs.


Røtter som virker oppkvikkende
I Østen har ginsengroten vært brukt i århundrer til en rekke fysiske og psykiske plager, og i følge tradisjonell kinesisk medisin bidrar ginseng blant annet til å styrke kroppens evne til å takle mentalt og emosjonelt stress. Ginseng styrker immunforsvaret, virker som antioksidant og kan i tillegg ha en beroligende effekt på kroppen. Moderne forskning viser også til at ginsengroten kan øke våre fysiske og psykiske prestasjonsevner.


Ginsengroten vært brukt i århundrer til en rekke fysiske og psykiske plager.

Rosenrot er en plante som vokser vilt, blant annet i Norge, Sverige og i Sibir, og har vært kjent som folkemedisin i mer enn 3000 år. Rosenrot hevdes å ha mye av den samme effekten som ginseng, den virker oppkvikkende, og kan støtte kroppen når den utsettes for stress. Rosenrot kan i tillegg ha positiv effekt på blodtrykket, samt gi bedre hukommelse. Både ginseng og rosenrot finnes i helsekostforretninger over hele landet.


Generelle tips for mer energi
Det er ikke alltid tilskudd av vitaminer og helsekostprodukter er den eneste løsningen på et lavt energinivå. Vel så viktig kan det være å belyse hvordan du favner om dagene. Gir du deg selv nok variasjon, og ikke minst rom til å leke i hverdagen? Tar du deg pauser på jobb? Beveger du deg nok? Får du nok sol og frisk luft? Smiler du nok? Dette er faktorer som helt klart påvirker ditt energinivå, og det er ikke ting du kan kjøpe i butikken. For mye stillesitting, stirring inn i en skjerm over lengre tid, for lite sol og inkonsekvent søvn kan redusere ditt energinivå betraktelig. Vi gir deg noen enkle tips som kan gi deg mer energi!


Beveg deg
Sitt ikke for lenge stille, men sørg for å være i bevegelse. Strekk på deg, trekk på smilebåndet, eller gjesp, det tilfører hjernen oksygen. Gå kortere eller lengre turer, sleng deg på sykkelen eller ta deg en treningsøkt.
Få nok sol og frisk luft
Mange arbeidsplasser har dårlig inneklima, så sørg for at du får frisk luft opptil flere ganger om dagen. Når solen smiler fra skyfri himmel, ta deg en tur ut og la solstrålene danse i pannen din. Sollys gir energi og fyller opp D-vitamin lagrene dine.


Drikk vann
Sørg for å få i deg nok vann i løpet av dagen. Mange ”glemmer” å drikke vann, eller erstatter det med annen drikke som kaffe, te eller mineralvann. Ha en vannflaske lett tilgjengelig og drikk før du blir tørst.


Husk å ha det gøy
Rutinepregede dager med fullstappet timeplan kan ofte resultere i lite lek og moro. Latter og glede gir energi! Se verdien i en god latterkrampe og et morsomt øyeblikk, og ta deg tid til å leke litt i hverdagen.


Pust
Pust inn, pust ut. Ikke la en dag passere uten at du har tatt noen gode, dype pust. I vår stressende hverdag hender det at vi nærmest ”glemmer” å puste. En kort og anstrengt pusterytme kan føre til spenninger i kroppen, mens gode pusterutiner kan gi deg energi!

Har du vært trøtt og uopplagt over lengre tid bør du kanskje oppsøke din fastlege og få tatt en helsesjekk.


Relaterte saker:

Urter – magi og medisin i årtusener
Urter har gjennom historien blitt tillagt både ekte og ikke fullt så troverdige egenskaper. La oss ta en reise gjennom tiden og se om myter, overtro og kjerringråd kan knyttes opp mot urtenes bruk i dag.

Ginseng til kreftpasienter
Studier viser at ginseng kan gi kreftpasienter energi og bedre livskvalitet.

Ginseng mot forkjølelse
Forskere fra University of Alberta i Canada mener at nordamerikansk ginseng kan øke sjansene for å unngå forkjølelse.

Mer om urter:
Markedsplassen/Urter



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Sara 30/11/2014 - 00:58

God artikkel. Mye bra her, men hvordan anbefaler dere søvnmønster? Sover få timer om natten, trøtt om dagen, bruker Brainboost tilskudd fra nettbutikk, som virker bra, og får meg igjennom dagen, men våkner til igjen på kvelden.

Når jeg forsøker å legge meg tidlig, får jeg som oftest ikke sove, og hvis jeg får sovet lenge en natt, får jeg ikke til å sovne på samme tid kvelden etter. Slitsomt å være så mye trøtt. Virker som kroppen på samme tid trenger 7 timers søvn for våkenhet, men også 19 timer våkenhet for å bli trøtt.

Redaksjonen, alternativ.no 27/03/2013 - 10:47

@StudMed
De aller fleste behandlere vil oppfordre en pasient som har følt seg trøtt og sliten i 3 mnd om å oppsøke sin fastlege, for konsultasjon, blodprøver mm og få fakta på bordet.
Hvis pasienten av ulike grunner ikke oppsøker fastlegen, er det et valg, som vedkommende må ta konsekvensen av.

Dessuten: Behandlere utenfor Helsetjenesten må forholde seg til Lov om alternativ behandling: www.behandler.no/lovom.php

StudMed 26/03/2013 - 12:23

Hei til deg som leser og behandler.

Jeg har et spørsmål:

Når du/dere får inn pasienter som føler seg trøtt og sliten de siste 3 mnd, har tidligere følt seg frisk. Hvordan avkrefter dere at personen lider av leukemi hvor det er essensielt å starte med behandling tidlig? Hadde en pasient med non-Hodkins lymfom som hadde vært til homeopat og fått barkepiller som skulle hjelpe mot de angivelige parasittene han hadde. Dette knaska han i 6 mnd før han ble overtalt til å oppsøke lege. Dessverre var det for sent og får nå palliativ behandling.


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.