Stor oversikt A-Å med kurs innen selvutvikling, helse, trening, spiritualitet, kreativitet mm. Her finner man kurs man tar for egen del, men også kurs som kan påbygges til en utdanning.
Homeopat og akupunktør Charlotte Torgersen, Lier

14 tips for en frisk høst

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 29.09.2009



Nå har vi høsten her med tid for innekos og ro men også snufsende neser og tunge stunder for mange. Her finner du noen tips som gjør godt for kropp og sjel.

1. Rør på kroppen
Dans, bevegelse, yoga, qigong, thai chi. Kroppen er skapt for bevegelse, men mange har i dag stillesittende arbeid som ikke er til det best for oss. Ved å tenke forebyggende kan vi unngå mange belastningsskader.
alternativ.no/kurs  finner du en rekke tilbud om mulighet til å komme sammen med andre og sørge for god energi til kroppen.

2. Frisk luft - ta en tur ut iløpet av dagen
Å komme seg ut i frisk luft, lys og farger får oss til å tenke klarere og bedre.
En spasertur utendørs er for de fleste overkommelig å få til og kan være vel verd anstrengelsen. Så, på med varme klær og ut! Forskere fra hele verden er samstemte om at fysisk aktivitet forebygger en rekke alvorlige sykdommer. 30 minutter mosjon om dagen gir en betydelig helsegevinst, ifølge Helsedirektoratet.

3. Spis riktig
Riktig kosthold er avgjørende for å fungere godt. Mange har endret sin helse og sin livskvalitet betydelig ved gjøre justeringer i kostholdet. Hva er riktig kosthold for deg? Det finnes hundrevis av forskningsrapporter og kurer som forteller deg at du kan forbedre helsen ved å spise rikelig med fett eller spise lite fett, følge med på syre-base balansen i kroppen, spise iforhold til din blodtype osv. Lær deg å tolke kroppens signaler om hva som er bra for deg!
Trenger du hjelp til å sette sammen et kosthold, ta kontakt med en kostveileder, biologisk medisin eller ernæringsterapeut. Finn kvalifisert behandler


4. Rensekur
Høsten kan være en fin tid for å rense og rydde i kroppen og stimulere fordøyelsen til bedre avgifting. Det finnes flere gode produkter med fastekurer og rensekurer i helsekostforretninger, som er egnet til dette. Husk også å drikke nok og godt vann!

5. Se lyset!
Det er dokumentert at lys gir økt energi. Forskning har påvist at vi er avhengige av lys for å kunne fungere - lyset stimulerer hjernen vår. Lysterapi er en behandlingsmetode, som erfaringsmessig har vis god effekt på bl.a utbenthet, depresjoner, stress og AHDH hyperaktivitet, lese- skrive vansker.
Finn kvalifisert behandler som arbeider med lysterapi.

6. Stress ned
Anerkjent forskning viser at stress kan føre til mange plager og alvorlig sykdom. Stress er et av vår tids store livsstilssyndromer.  I boken  ”Stress og det lille øyeblikks avspenning”  tar Anne Brudevold tak i dette problemet og oppfordrer oss til å ta stress på alvor.
Husk å puste godt,  jobb med avspenning. Yoga, meditasjon, dans-bevegelse, sang-stemmebruk osv, kan være en god måte for mange å møte stress på.
Sjekk ut mulighetene  i ditt område: Kurs a-å

7. Sov godt
Gi deg selv nok søvn og god søvn. Omtrent hver tiende person lider av søvnløshet. Noen enkelt grep du kan gjøre for bedre søvn:
-Når du tar av deg dagens klær tar du også av deg dagens bekymringer og legger dem sammen med klære.
-Ikke legg deg for mett og heller ikke sulten.
-Sex frigjør spenninger og kan gjøre deg avslappet og søvning.
-Få ikke panikk fordi du ikke får sove. Stå opp og sett deg i en stol, drikk noe varmt, hør på musikk eller les litt i en bok en stund.

8. Styrk immuneforsvaret
Har du passet på søvn, kost og nok bevegelse og mosjon er på plass?
Får kroppen det den trenger? Hvis du er trøtt og slapp, kan det være tegn på at kroppen mangler noe og behøver tilskudd. Få i deg nok omega 3 og 6, antioksydanter, vitamin C og en honningskje så er du bedre rustet til å møte vinteren.

9. Musikk og kultur
Studier fra Norden  viser at det er sammenheng mellom kulturdeltagelse og helse. Musikk, sang, dans, drama, bilde, litteratur, og friluftsliv gjør oss friskere, gir oss et lengre liv og en bedre livskvalitet. Bestill billetter til en konsert eller teaterforestilling. Finn deg en god bok og kos deg med musikken du liker å høre på.

10. Sosial omgang og gode opplevelser
De fleste har behov for å trekke seg tilbake å være for seg selv, men høsten kan innby til vel mye sofakrok og isolasjon. Vi er sosiale vesner, som har godt av  å komme ut og møte andre, som stimulerer og inspirerer. Oppsøk venner, gå på kurs, foredrag osv.

Bruk Aktivitetskalenderen på alternativ.no  for å få en oversikt over hva som skjer!

11. Berøring
Vi har alle behov for berøring, enten det er iform av en klem, hudkontakt, massasje eller en dans. Berøring er livsviktig. Mange undersøkelser har vist hvor viktig det er for et spedbarn og den følelsesmessige, intellektuelle og sosiale utvikling er helt avhengig av at det blir berørt. Vi må heller ikke glemme voksene. Har du husket å gi noen en klem idag? Klem vennene dine eller gi en du er glad i en god massasje.

Bestill deg en massasje for behandling eller velvære: Finn behandler.

12. Pleie med Eteriske oljer
Gi deg selv en god opplevelse med aromaoljer hjemme eller oppsøk en aromaterapeut for en god massasje med eteriske oljer. Aromaterapi er bla. brukt ved stressrelaterte sykdommer, hormonelle problemer, reumatiske plager, luftveisproblemer, angstproblemer og søvnproblemer.
-Finn eteriske oljer på Markedsplassen.
-Finn kvalifisert aromaterapeut.

13. Ha det gøy
Husk å le - en god latter forlenger livet! Finn livsglede ved å  oppsøke å tenke på de morsomme tingene eller du kan melde deg på et kurs i latter og motivasjon. Latteryoga kan være utrolig forløsende og energigivende. Latteryoga ble startet av den indiske legen Dr. Madan Kataria i 1995. Han oppdaget at latter var den beste medisinen han kunne gi pasienter. Det arrangeres kurs i latteryoga og latter og motivasjon flere steder i landet.

14. Tenk positivt og smil - hverdagsmagi
Hvis du velger å se mulighetene istedenfor hindringene blir livet enklere. Det er et kjent mønster for mange å tenke mer på det vi ønsker oss enn å sette pris på det vi har. Rydd opp i vanskelig tankegods, da er det lettere å få fram positive tanker og sette deg gode mål! Et smil kan bli til hverdagsmagi. Smil er utrolig ”smittsomt” og kan være med på å gjøre verden bedre.

 


God høst :)






Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Tips en bekjent om denne siden!



Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Inge Ås 05/10/2010 - 23:42

Dette skal fortsette å være en flott høst! Takk for tips!

Hjertemagikeren 05/10/2009 - 21:00

Dette her hørtes jo bra ut ! Skal testes ut av en Høstelsker både inne og ute :) Klem!


Legg inn din kommentar her:
Mener du noe om denne saken? Flott med engasjement, vær saklig og respekter andres meninger, følg regler for kommentarer.

Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.