Behandler.no - Norges største oversikt

Kosthold som er bra for deg og miljøet

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 25.01.2019



Kvinne med pc og en glassbolle med grønnsaker
Foto: Shutterstock

Det er ingen tvil om at maten vi spiser påvirker både egen helse og miljø. I kjølvannet av EAT-rapporten som nylig ble lansert, har det blusset opp en ny debatt rundt kosthold og produksjon av mat.

Smak og lyst, næringsinnhold, produksjonsmetode, dyrevern, miljøhensyn og økonomi, spiller inn når vi velger hva vi skal spise. Men finnes det en kostholdsmodell som passer for alle?

Den mye omtalte Eat Lancet-rapporten ble lansert 17. januar 2019 i Oslo, presentert av Gunhild Stordalen, initiativtager til organisasjonen EAT. Bak rapporten står forskere fra over 30 land, med mål om å nå en vitenskapelig konsensus som definerer et sunt og bærekraftig kosthold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Eat Lancet kostholdet
Rapporten konkluderer blant annet med at nordmenn må nedjustere kjøttforbruket betraktelig og spise mer grønnsaker, nøtter og frukt. Den kommer med konkrete kostholdsråd på bakgrunn av det den definerer som vitenskapelige mål for et sunt kosthold, basert på litteratur om mat, kostholdsmønstre og helsefordeler.

Rapporten foreslår et kosthold på 2500 kalorier daglig:

Ris, korn og mais: (232 gram, 811 kalorier)
Poteter og rotgrønnsaker: (50 gram, 39 kalorier)
Grønnsaker: (300 gram og 78 kalorier)
Frukt: (200 gram og 126 kalorier)
Meieriprodukter:  (250 gram, 153 kalorier)

Rødt kjøtt, lam og svin: (14 gram, 30 kalorier)
Kylling og fjærkre: 29 gram, 62 kalorier)
Egg: (13 gram, 19 kalorier)
Fisk: (28 gram, 40 kalorier)
Belgfrukter: (75 gram, 284 kalorier)
Nøtter: (50 gram, 291 kalorier)

Mettet fett: (11,8 gram, 96 kalorier)
Umettet fett: (40 gram og 354 kalorier).
Sukker: (31 gram, 120 kalorier)


Hva er sunt og hva er sant?
Det er en god tanke å ta vare på miljø og helse. Samtidig fremhever kritikere av EAT Lancet-rapporten at det ikke finnes en fasit på hva som er det beste kostholdet for alle og enhver. Det er så mange faktorer som spiller inn for den enkelte.

Rapporten kritiseres for å motta støtte fra de største produsentene av sprøytemidler, kunstgjødsel og produsenter av bearbeidet mat, ultra-prosessert mat. Blant disse finner man Kelloggs, Nestlé, norske Yara og Bayer/Monsanto, omtalt som den nye GMO-giganten. Dette er selskaper som kontrollerer store deler av matproduksjonene i verden.

Mange av de store matprodusentene satser nå blant annet på ”sunn mat” som ser ut som kjøtt, men inneholder annet, som for eksempel ”grønnsaks-hamburger". Plantebasert kosthold kan være vel og bra, men den bevisste forbruker vil ha ren mat, uten kjemikalier og GMO.

«La din mat være din medisin og medisin være din mat».
Hippokrates (460-377 f.Kr.)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse for temaside på behandler.no om kosthold og ernæring


Mange tradisjoner
Det finnes flere ulike tilnærminger og kostholdsforslag som er satt sammen på bakgrunn av forskjellige teorier og tradisjoner. Disse kan inspirere til å finne fram til et kosthold som passer den enkelte.

- Lavkarbo

- Middelhavskosthold

- Paleo/steinalderkost

- Vegetar- og vegankost

- Økologisk og biodynamisk kosthold

- Rawfood, Levende mat

- Superfood / Supermat

- Makrobiotisk kosthold

- Vitamin- og mineralterapi


Veiledning til et bra kosthold
Det finnes ikke ett kosthold som passer for alle. Som det heter: ”Det er bare du som bestemmer om du skal drikke kaffe elle te”. Man må selv finne ut hva som fungerer best for egen helse og smak, tankegods og et bærekraftig landbruk.

Hvis du ønsker veiledning til å finne fram til et optimalt kosthold og oppfølging kan du kontakt en kostholdsveileder, ernæringsterapeut:

Finn behandler, veileder på Behandler.no




Relatert:

*EAT Lancet-rapporten

Oversikt: Utdanning - Kostveiledning, ernæring

Oversikt: Kurs - Kost, Ernæring mat
Kortere kurs man tar for egen del, «Mat som medisin», Melkesyregjæring/Fermentering, Ville vekster og blomster som mat, Kost, ernæring og fordøyelsesproblemer.


Relaterte saker:
Mat kan bedre ADHD – symptomer
Endret kosthold kan minske pillebruk
Høysensitiv blir syk av feil mat



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.