Behandler.no - Norges største oversikt

Nøtter som et alternativ til medisin

Av Unni Nordbrenden, alternativ.no
Publisert: 02.09.2018



Forskjellige nøtter
Foto: Alternativ.no

Mat kan være den beste medisin. Ved å spise en håndfull næringsrike nøtter kan man forebygge både kreft og senke kolestrolet. Helsefordelene er mange.

Det skal ikke så mange nøttene til for å utgjøre en forskjell. Det viser seg at kun en liten håndfull daglig kan gi en betydelig bedre helse og et lengre liv. Noen kaller nøtter supermat - fulle av vitaminer, mineraler og bra fett, som kroppen hungrer etter. Dessuten smaker det godt og er enkelt som et lite mellommåltid.

 

Det er mange forskere som har hatt interesse for helsefordelene ved nøtter. Ved en gjennomgang av 29 studier som tidligere er gjort, konkluderes det med at nøtter gir lavere risiko for kreft og hjertesykdom.  Dessuten kan risikoen for å dø tidlig av diabetes, lungesykdom og infeksjoner reduseres.

 

Kolestrolsenkende

Nøtter en god kilde protein, fiber, vitamin E, magnesium og kalium og antioksidanter, stoffer som er kjent for å kunne redusere risikoen for hjerte- og karsykdom. Samtidig er de fattige på karbohydrater.

 

Nøtter er også en en god kilde til flerumettet fett, og det viser seg at ulike type nøtter har gunstig effekt på kolesterolet. Det kan være et alternativ til dem som ønsker å redusere kolestrolet  uten å ta medikamenter, statiner. Forskning har vist at nøtter reduserer LDL-kolesterol med 2-19 prosent.

 

Valnøtter

En av de mest næringsrike matvarene som finnes i naturen, mektige og smaksrike.

De er rike på flerumettet fett (omega-3), tiamin, B6, folat, magnesium, kobber, fosfor og kostfiber. De er også en kilde til jern, kalium og sink.

 

Mandler

Mandlene er svært næringsrike, smakfulle og brukes blant annet til baking.

De har et høyt innhold av umettet fett, vitamin E, riboflavin, kalsium, kalium, magnesium, sink, kobber og fosfor. Mandler er også en kilde til protein, tiamin og jern mm.

 

Hasselnøtter

Smakfulle og brukes både i kaker og salater og som snacks.

Rike på umettet fett, vitamin E, B-vitaminer, kalium, magnesium, kobber og fosfor, og en kilde til kalsium, jern og sink. De er også rike på kostfiber.

 

Pistasjnøtter

Brukes som snacks, i bakverk, iskrem og konfekt.

De er rike på kostfiber, B6, kalium, magnesium og fosfor, og de er en flott kilde til protein, vitamin E, folat, jern og sink.

 

Pekannøtter

Spises som snacks, til desserter, på kaker og konfekt, eller presset til olje. Pekannøttene er rike på kostfiber. I tillegg er de rike på tiamin, magnesium, sink, kobber og fosfor. De er også en kilde til B6, jern og kalium.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den gyldne middelvei

Som med alt annet som er bra, skal man ikke overdrive. Nøtter er rike på kalorier og kan gi overvekt ved overdrivelse. Man skal også være oppmerksom på mugg, som kan forekomme i nøtter. Muggsopp kan gjøre maten helsefarlig og skal dermed ikke spises. Den produserer giftstoffer som kan spre seg til hele matvaren. Nøtter har generelt god holdbarhet, men bør oppbevares tett, kjølig og mørkt for å unngå muggsopp.

 

Helsefordelen er så mange at dersom man ikke har nøtteallergi, er det all grunn til å kose seg med en håndfull nøtter daglig. De smaksrike nøttene kan gi en god følelse av metthet, og samtidig forebygge både kreft og hjertesykdom. Spis nøtter og lev lenger!

 

 

Referanse:
Dagfinn Aune, mfl: Nut consumption and risk of cardiovascular disease, total cancer, all-cause and cause-specific mortality: a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. BMC Medicine, 2016.

Matvaretabellen, Mattilsynet



Finn din behandler på Behandler.no - Helhetlig helse, behandling og veiledning


Kommenter denne artikkelen!
Regler for kommentarer.


Ditt navn
 
Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes).
Skriv ikke mere enn 500 tegn. lange innlegg tar vi oss retten til å forkorte.